Jak a proč zaměstnance zapojovat do HR Marketingu, i když to někdy může jít ztuha

Váš kolega napíše na svém Facebooku: „…ve firmě je po ránu prdel“. Jaká bude vaše reakce?

Před pár dny jsem na tento obrat narazil na profilu svého kolegy a co teď …? NIC! Uvědomil jsem si, že pokud se neformální jazyk a možná i někdy i lehký vulgarismus a nadsázka objeví v neoficiální komunikaci o firemním životě, může to být pro dobro věci. Autentická online komunikace musí korespondovat s naší běžnou mluvou. Samozřejmě, že takový výraz nepatří do oficiálních sdělení…

Přesně toto – vyjadřování a chování zaměstnanců na sítích, je jedna z bariér, se kterou se setkáváme při implementaci Social Recruitingu.

Bariéra první: obavy o jméno zaměstnavatele a poškození značky

HR profesionálové ve firmách nechtějí do online náboru zapojovat zaměstnance, protože jsou přesvědčeni, že s vyšší aktivitou přijdou i velké přešlapy. Opak ale bývá pravdou! Pokud někdo má potřebu vaši firmu online pomluvit, tak může už teď. A to na svých osobních sociálních sítích, ale i na řadě hodnotících portálů typu Glassdoor, v ČR funguje VímVíc.cz. A tu samou možnost má každý, kdo se cítí poškozen jednáním zástupců firmy včetně odmítnutých kandidátů. Aktivním zapojením zaměstnanců do HR marketingu získáváte možnost nastavit mantinely a začít budovat sít ambasadorů své značky.

Cesta k úspěšnému Social Recruitingu vede přes vzdělávání lidí:

  1. manuál pro zaměstnance – základní psaná pravidla, jak vystupovat na sítích ve spojení s firmou
  2. školení pro zaměstnance – seznámení s nástroji a možnostmi – hashtagy a označování, krizová komunikace

Firma, to jsou především lidé. Lidé, kteří se online baví, komentují a sdílí. Zákazy nic nevyřešíte. Naopak, jasná pravidla, nastavení nějakých mantinelů a edukace vám pomohou posunout se dopředu.

Bariéra druhá: nechuť zaměstnanců se zapojovat

Záleží, jestli se opravdu jedná o nechuť zaměstnanců nebo váš předsudek. Podle našeho průzkumu jsou zaměstnanci v téměř polovině firem ochotní lajkovat a sdílet firemní obsah. Když se lidí zeptáte, rádi vám pomohou. Zvlášť když rozumí tomu, proč to po nich chcete.

Každý nebude ochotný se zapojovat, to je jasné. Pokud někdo striktně odděluje soukromé a pracovní, respektujte to. Pak tu ale jsou i ti lidé, pro které je práce zábava a v jejich vnímání se soukromé a pracovní plynule prolíná. Dýchají pro firmu, chtějí ji pomoci a jsou ochotní se zapojit. Najděte je a dejte jim prostor se projevit. My máme takový poklad v Robertovi.

Až budete žádat kolegy o sdílení a lajky, nepodceňujte vztahy nadřízený – podřízený. Lidé jsou možná ochotni obsah sdílet dál, protože se bojí odmítnout úkol od svého nadřízeného. Proto doporučujeme ptát se tak, aby zaměstnanec opravdu měl na výběr a necítil se tlačený do něčeho, co je proti jeho přesvědčení. Dejte si čas a prostor na přípravu a produkujte opravdu kvalitní, zábavný a autentický obsah, který zaměstnanci budou sdílet rádi.

Bariéra třetí: GDPR

Regulace GDPR o ochraně osobních údajů, které se dočkáme na konci května, mnohým brání v tom, aby své zaměstnance více zapojovali. Jako firma zodpovídáte na sítích pouze za to, co zveřejňujete na svých profilech, nikoli za profily svých zaměstnanců. Zajímá vás tedy, co můžete zveřejňovat jen tak a co jedině se souhlasem. K GDPR je potřeba přistupovat především racionálně, tedy: pokud chcete zveřejnit fotku zaměstnanců na sociální sítě, požádejte je o souhlas ústně a v případě námitek ji stáhněte. Pokud byste ty samé fotky chtěli použít pro náborové plakátky a brožury, jedná se o jiný účel a pro ten již doporučujeme mít souhlas písemný.

Kdo se bojí, nesmí do lesa, natož na sítě

Každá firma má jiný sociální kontext a jiné bariéry. Někde sítě ovládají markeťáci a HR na ně nechtějí pustit. Jinde situaci komplikují nespokojení zákazníci, kteří sítě využívají především ke stížnostem. Pokud ale čekáte, že se vám vrátí čas a zdroje, které investuje do vaší přítomnosti na sociálních sítích, pak musíte přijmout pravidla tohoto hřiště. Lidé jsou na sociálních sítích především kvůli lidem, proto by firmy měli na sítích ukazovat svou „lidskou tvář“ a prezentovat se také prostřednictvím svých manažerů a zaměstnanců. To, koho a do jaké míry zapojovat, jak je motivovat a jak je připravit, záleží na konkrétním kontextu firmy a její firemní kultuře. Obavy zmírní připravená strategie, publikační plán, manuál pro vystupování zaměstnanců na sítích, případně proškolení klíčových lidí. Dobrou cestou je také vytipování menší skupiny nadšených zaměstnanců, kteří budou ochotní se zapojovat a s nimi nastavit a otestovat procesy. Pokud vám obavy dovolí publikovat pouze inzeráty a tiskové zprávy, pak zástupy kandidátů z Facebooku jednoduše nepřijdou.

Rád se dozvím, jak to máte u vás.

Aleš

Share This